Nico van St Jean Pied du Port naar Santiago de Compostela

32e etappe: Pedrouzo-Santiago de Compostela

15-07-2010

Dit wordt mijn laatste met mijn vriendinnen en ook de laatste om mijn Compostela te verkrijgen, want het laatste stuk van Santiago naar Muxia wordt niet meegerekend voor de Compostela.

Mijn vriendinnen wilden vroeg op pad en mij maakt het niet uit, mede doordat het nog maar 20 km lopen is.

Voordat we op pad gingen zijn we eerst in café Che, schuin aan de overkant van de straat gaan ontbijten.

Om 6.30 op pad. Het was zoals gebruikelijk om deze tijd weer schemerig. Ikzelf was niet echt opgewonden of voelde iets van spanning voor de laatste etappe voor het verkrijgen van de Compostela, het voelde gewoon weer als de volgende etappe.

Het was weer koel en heiïg, zeg maar mistig, maar wel weer heel mooi. Wel veel van hetzelfde, de bomen, de varens, landbouw en dorpen, maar aan de andere kant ook weer anders, want de samenstelling was ook anders en het gaat volgens mij ook nooit vervelen.

Integendeel je blijft ervan genieten, de vogels die hun zangkunsten laten horen, koeien in de stal en op het land, maïsvelden, bomen en de verschillende soorten groen.

En wat te denken van de mooie dorpjes die tegen heuvels aangebouwd zijn en omgeven door een mistsluier, prachtig gewoon, het gaat echt niet vervelen.

Ik had zoals het een echte pelgrim betaamt de dag ervoor wat eten gekocht voor onderweg dus onderweg moesten we ook stoppen om een stukje brood met wat kaas en chorizo op te peuzelen.

Ik hoef jullie niet te vertellen dat dit uitermate gezellig en lekker is, zo samen met je vriendin Sarah want Carrie was al wat vooruit gelopen.

Na de hapjes weer door en onderweg liepen we op een paar vijgenbomen af. Daarvan zagen we de bladeren zwaaien, het was net of ze ons welkom en gedag zwaaiden, wat een apart gezicht.

Dat zijn dan ook van die speciale momenten, gewoonweg leuk om mee te maken.

Al lopend de Monte do Gozo bereikt waar bovenop een monument stond en langs de weg een soort kapelletje. Dit was het punt waar vroeger (vrij vertaald heel lang geleden dus) de pelgrims zich wat konden opkalefateren en waar vandaan ze de kathedraal konden aanschouwen, wat voor hen een genot was.

Voor ons is het nu heel anders: de stad is zo gegroeid en mede daardoor ook zo vol gebouwd met flats en hoge gebouwen dat we de katheraal vanaf deze plaats helaas niet meer kunnen zien.

Met nog 4,7 km te gaan hebben we eerst nog even de rest van de meegenomen pelgrimsmaaltijd opgesnoept en daarna weer verder.

Een stuk verder in de stad zagen we de pieken van de kathedraal schitteren boven de andere gebouwen uit, we waren nu dichtbij.

Bij de kathedraal aangekomen zagen we weer een aantal bekenden van de camino, wat erg leuk was.

Foto's gemaakt van Sarah en Carrie met hun camera voor de kathedraal en vergeten foto's van mijzelf te laten maken. Maar ja wat maakt het ook uit, we zijn er en hup de Compostela halen.

Ik was eigenlijk een beetje teleurgesteld, want eigenlijk stelt het geen zak voor, het is een formaliteit.

Je levert je credencial in en krijgt een formulier voor je neus geschoven waar je je gegevens in moet vullen, waarna zij je Latijnse naam opzoeken en daarna je Compostela invullen.

Voor 1 euro kan je een koker kopen waar je de Compostela in kan opbergen zonder dat het beschadigt in je rugtas.

Zo en nu eerst tijd voor een biertje.

Rugtassen naar de albergue en daarna de toerist uithangen wat ook een zeer prettige bezigheid blijkt te zijn met al die tappas en biertjes.

Tot 18-07-2010

Reacties

Reacties

gonny

Hola Nico,

Hartelijk Gefeliciteerd met het behalen van je Compostela. In mijn ogen een geweldige prestatie waar ik diep respect voor heb. Zoals al eerder gezegd: heel erg genoten van je smeuiige, interessante en mooie verhalen, er schuilt een groot verteller in jou. Ik heb een andere Nico leren kennen. Je hebt, heel oprecht, je gevoelens verwoord in de verslagen die je hebt geschreven over jouw pelgrimstocht en dat heeft me niet onberoerd gelaten. Prachtig, chapeau daarvoor.
Ik wens jullie samen nog een aantal mooie en gezellige dagen toe.
Ik ga nu de verslagen van Clary lezen want er staan er inmiddels 2 in mijn mailbox.

Adios y hasta pronto: Gonny

Ben.Molhoek-Bakker.

Hartelijk gefeleciteerd met het behalen van je Compostella.Een andere Nico, nee!!gewoon een keiharde doorzetter waar ik diep respect voor hebt.
Mvg:Ben.

Marijke

Nico van harte gefeliciteerd met het volbrengen van je pelgrimstocht.
Ik wil je heel heel hartelijk bedanken voor alle mooie, leuke, geweldige en ontroerende verhalen, ik heb er van genoten en, ik ga ze zeker missen.
Veel succes deze week voor Clary en voor jou met jullie voettocht. Lieve groet Marijke.

Lyda

Nico, Van Harte Gefeliviteerd met het voltooien van je pelgrimstocht,GEWELDIG! En van af nu wens ik jou met Clary nog een fijne tocht en en geniet van jullie vakantie.

Marjan

Gefeliciteerd met dit gedeelte van de tocht en heel veel plezier met het laatste eindje! xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!