Nico van St Jean Pied du Port naar Santiago de Compostela

36e etappe: Fisterra - Muxia

5.15 uur ging de wekker

Frown
, om 6.00 uur zaten we aan de koffie in een kroegje bij de haven en om 7.00 uur op pad, mede door dat mijn wandelpartner het niet echt aandorst om vroeger te gaan wandelen, omdat de kans bestond dat we de pijlen en of tekens niet zouden herkennen.
Surprised

Het eerste stuk ging hoofdzakelijk langs de weg en over asfalt wat normaal is als je een plaats verlaat, met daar omheen wat dorpjes, met hier en daar wat mooie bloemenstruiken.

Undecided


Na een korte periode kwamen we in het gebied van de onverharde paden en ging het weer wat stijgen. Onderweg zag je de sporen van hevige regenval van de afgelopen dagen.

Het pad liep ook langs de zee die je al een tijdje hoorde, maar door de bebossing niet kon zien. Op sommige plaatsen hadden we goed uitzicht op de zee en de mooie stranden wat best uitnodigend was.

Cool
Maar we konden er niet heen doordat we een afstand van 30 km moesten afleggen en ik wou graag op tijd in Muxia zijn, want daar wachtte iemand op ons.
Laughing

We vervolgden het pad dat wat verder van de zee afliep en nog steeds tussen de bomen door liep en regelmatig begeleid door mijn trouwe fluitende vriendjes, waar ik zo vaak van genoten heb (die vriendjes creëren iedere keer toch weer een glimlach op mijn gezicht).

Laughing

Soms moesten we wat dorpen door waar wat verharde wegen lagen en in die dorpen waren een aantal honden die meestal blafden als je voorbij was of van ver af. Net dat we zo een dorp uitliepen en het onverharde op gingen, kwam opeens uit het niets een vrij agressieve hond uit het land aangerend al grommend en blaffend, schoot achter ons langs en bleef daar gelukkig staan te blaffen. Even dacht ik dat het ernstiger af zou lopen.

Surprised
Surprised


Toen we onze credencial af lieten stempelen in Fisterra werd ons op het hart gedrukt dat we onze credencial in Lires moesten laten stempelen, zodat ze in de albergue van Muxia wisten dat we niet met de bus aangekomen waren. Dus wij daar bij een bar koffie gedronken, broodje gegeten, wat een welkome onderbreking
Tongue out
was en een stempel in de credencial laten plaatsen.

Bij die kroeg kwam op dat moment een jong Duits stel aangelopen die vertelde ons dat we een riviertje door moesten maar dat de stenen die neer gelegd waren niet helemaal boven water uit kwamen en dat een steen zelfs van zijn plaats af gedrukt was. Het was verstandig om daar op blote voeten doorheen te badderen en zij lieten wat foto's zien.

Undecided

We waren Lires nog niet uit en we liepen gelijk tegen dat opstakel aan. Standvastige ik ging natuurlijk met mijn schoenen over de stenen heen want mijn schoenen zouden ook waterbestendig en -dicht moeten zijn. Nou dat waren ze ook, zij het niet dat het water langs mijn schenen mijn schoenen inliep. Dus op een iets hoger gelegen steen, al balancerend mijn schoenen toch maar uitgetrokken,

Tongue out
mede doordat de een na laatste steen zo ver lag, dat ik zou moeten springen met een kans van 99 % dat ik op mijn platte rug in het water zou belanden. En dat leek me ook niet erg aanlokkelijk (tenslotte heb ik nog steeds geen afwijking door al dat lopen).
Wink

Met blote voeten het water ingestapt, de stenen waren glibberig en het deed ook een beetje zeer in mijn voetzolen bij het neerzetten van mijn voeten, waardoor ik alsnog bijna op mijn platte ... ging, maar ik kon al zwaaiend met mijn armen netaan mijn evenwicht houden (moet er komisch hebben uitgezien Nico al fladderend op de been blijvend).

Cool
Laughing

Aan de overkant aangekomen mijn voeten droog gemaakt, schone droge sokken aangetrokken en mijn iets inwendig natte schoenen aangetrokken, maar dat vond ik geen probleem.

Clary had gelijk haar schoenen uitgedaan en in evenwicht blijvend met behulp van haar stokken op een vrij eenvoudige manier (volgens mij dan) de overkant bereikt.

Het pad ging verder wat omhoog waarna het een lange afdaling maakte, waar het voor mij bekend terrein begon te worden. Dat betekende dat we er zowat waren.

Laughing

We liepen langs een bron waar we vroeger samen met mijn vader regelmatig water gingen halen en gelijk daarna zagen we de mooie stranden

Cool
en het netjes bijgehouden voetbalveld van Muxia.Nog een kwartiertje en dan zijn we er, eerst naar de albergue om te vragen of Clary haar rugzak opgestuurd was en een stempel te halen. Rugtas was nog niet aangekomen (niet opgestuurd dus)
Yell
dan maar weer ergens anders slapen.

Ik had met mijn neef en zuster afgesproken in een bar, dus daar gingen we heen. Op het moment dat we daar zaten, kwam mijn broer er ook aan lopen en die bood ons gelijk onderdak wat een mooie oplossing was. Tenslotte had ik daar al eerder gelogeerd met mijn Amerikaanse vriendinnen.
Laughing

Na het wegbrengen van onze spullen en wat eten kwamen we tot mijn grote en blijde verrassing Marie Noël tegen, die altijd goedlachse Canadese die we uitnodigden om een glaasje met ons te drinken.

Laughing

De dag erna kwamen we Kim tegen een Koreaanse die ik ook iedere keer onderweg was tegengekomen, weer zo´n blije verrassing.

Laughing


23 juli gingen we met de bus naar Santiago terug en daar was Marie Noël weer. Haar en de Koreaanse zouden we in Santiago weer tegenkomen, maar dat is weer later en daar schrijf ik niet meer over.

Dus nu is het nokken met lopen en daarmee is dit ook mijn laatste verhaal over mijn pelgrimstocht, ware het niet dat ik jullie nog een verhaal over een zekere ridder op een brug had beloofd. Maar die schrijf ik nadat ik in Nederland ben aangekomen.

Voor nu is het welletjes geweest, tot ooit weerziens

Frown
.
Undecided
Laughing

Ik wil jullie allemaal die mij hebben ondersteund met al jullie positieve reacties hartelijk bedanken daarvoor, het heeft mij onderweg erg ondersteund en geraakt.

Laughing

Ik wil ook al mijn vrienden die ik onderweg heb mogen ontmoeten en aan wie ik mooie herinneringen heb, bedanken voor het daar zijn.

Laughing
Laughing

Ik wil ook mijn Amerikaanse vriendinnen en in het bijzonder Sarah bedanken voor alles wat zij voor mij betekend heeft. Zij heeft een speciaal plekje in mijn hart en we blijven contact houden.

Laughing
Laughing
Laughing

Reacties

Reacties

KIm

Een mooi einde, ik lees duidelijk tussen de regels door dat je nog wel ff had gekund :)
Goed bezig jochie!

Liefs KIm

ps keep on creating ;)

Rika

Nico en Clary gefeliciteerd met het behalen van de tocht die jullie voor ogen hadden. Wat een prestatie hebben jullie geleverd. Bedankt ook voor de mooie verslagen en de foto's van jou en die van Clary Ik zal ze zeker nog eens bekijken. Dikke kussen en de bloemen komen als jullie weer thuis zijn. Rika

Wout Buijs

tja Nico en Clary, dan zit 't er zomaar op... spreek je eerst nog je bedenkingen uit of je 't wel zult halen en zo is het doel alweer bereikt... Heb weliswaar niet eerder gereageerd (en wellicht met mij nog veel anderen), maar heb wel trouw met plezier jullie verslagen gelezen en de foto's bekeken :-)
Jammer dat 't voorbij is... prachtig dat 't jullie gelukt is! Voor nu een wel thuis gewenst!
groetjes,
Wout

Sarah

You have a special place in my heart too, Nico! :D Thank you for writing this blog and tracking the days, it helps me remember the amazing journey of the Camino.

Silvia

Hoi oom!!
Wil u heel erg bedanken voor de mooie verhalen over de camino!! Heb erg van elk verhaal genoten en was er elke keer weer sprakeloos van:$!
Ik heb heel veel bewondering voor jullie, dat jullie het gelopen en gehaald hebben!
Nogmaals bedankt en zie jullie snel weer:D
Fijne reis terug en een hele dikke kus en knuffel!!
Groetjes Jullie nichtje Silvia

jolanda

hallo nico en clary super leuk hoor de verhalen over de lange tocht.
gefeliciteerd met het halen van de eindstreep.
tot misschien de wintersport.
groetjes jolanda schoorl

majory

Nico en Clary fantastisch gedaan hoor
Bedankt dat jullie ons zo hebben laten meegenieten van jullie reis met de mooie en ontroerende verhalen.
Geniet en rust nog even lekker uit.
Tot gauw dikke kus Majory

Jenny

Lieve Nico,
Gefeliciteerd met het behalen van het eindpunt!
Je hebt er veel aan gehad, van alles beleefd en van genoten, dat hebben we mogen lezen van je! Geweldig!
Wat mooi dat jullie samen het ook nog hebben mogen beleven. Geniet van jullie laatste dagen daar in Spanje! Lieve groet, Jenny

Clary

Helaas voor mij....

Helaas kan ik ook niet stoppen met van je houden, daarom doet het zo zeer....

elly.vangils@hotmail.com

Wij vertrekken vrijdag voor het laatst 125km,dus het stuk na compostella.
Weten jullie nog de namen van de hotels,zo dat we ze nu al kunnen vast leggen.
Bij voorbaat mijn dank,
Groetjes elly en andre.

geweldig verslag

ik zou zo graag willen weten of het goed t doen is met de trein naar saintjean du port en hoe de eerste route over de pyreneen is . kan iemand mij dat vertellen ? ik heb al een reis beschrijving naar saint jean maar wil graag weten of deze nog klopt. met vriendelijke groet yvonne verschoor 47 @gmail.com yvonne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!