Nico van St Jean Pied du Port naar Santiago de Compostela

10de etappe: Santo Domingo de la Calzada - Belorado

Nog even over gisteren: na de overwinning op Japan (mooi hè) biertje gedronken in wat barretjes en s'avonds dacht ik naar de mis in de kathedraal te gaan. Maar doordat ik wat aan het rondbanjeren was, kwam ik aan de zijkant van de kathedraal een open deur tegen, dus ik naar binnen (brutale jongen die ik ben) liep ik tegen grote dikke tralies aan.

Undecided

Toch was ik nieuwsgierig en gluurde ik de kerk in. Wat ik kon zien, was op zich mooi: vlak voor mij zag ik weer zo'n speelautomaat met lichtjes, maar wat mij helemaal verraste was dat ik links langs de zijmuur een hokje zag met een kip en een haan. Ja, levende kippen ja, en hier hangt dus ook een verhaal aan vast.

Volgens de legende was er ooit eens heel lang geleden een pelgrim, die in Santo Domingo de la Calzada een amoureuze verhouding kreeg met een dorpsschone. Na heel veel verliefdheid en veel liefde had de pelgrim besloten om verder weer pelgrimpje te spelen en dan ook door te lopen naar Santiago de Compostela. De totaal verliefde vrouw vond dat maar niets en wou hem kost wat kost bij zich houden.
Tongue out

Zij besloot om een aantal kerksierraden en andere kostbaarheden in de pelgrim zijn plunje-/knapzak te verstoppen en gaf hem daarna aan bij de plaatselijke kerkwachter (of zoiets) en de man werd aangehouden. Na het doorzoeken van 's mans spulletjes werd de schavuit dan ook veroordeeld en in het gevang gezet.

Echter de man bleef volhouden dat hij onschuldig was. Toen zei de inquisiteur zoiets als: jij bent zo schuldig als wat, behalve als die 2 gebraden kippen gaan kakelen en/of kraaien.
En nu komt het (spannend hè?): volgens de legende begonnen de kippetjes te kakelen en te kraaien, wat die goedzak van een pelgrim vrijpleitte. Dit wordt beschouwd als een wonder, jaaa.Vanaf toen zijn een kip en een haan in de kerk te vinden (hé, leuk verhaal of niet?). :-)

Maar ja, wat mij in ieder geval deed besluiten om niet naar de mis te gaan, was dat je overdag entreegeld moest betalen om de kathedraal en de kippen te zien. En wat mij het meeste tegen de borst stuitte, was dat de zogenaamde kerkbezoekers onder begeleiding van een gids daar begonnen te kakelen en te kraaien, waardoor het voor mij minder een kerk en meer een commercieel circus leek.

Frown


In ieder geval heb ik vannacht heerlijk geslapen en werd om 6.15 wakker. De albergue was vrij nieuw, de douches, toiletten en bedden waren prima (nu heb ik alleen op het bed geslapen). Tot nu toe nog geen andere met de luxe en mogelijkheden tegen gekomen. Perfect gewoon en de gage was vrijblijvend een donatie. Dus maar diep in de buidel tasten en 5 € in de pot gestopt. Waar kom je dat nog tegen? (In Spanje dus.)

Na het opstaan de gebruikelijke gymnastiekoefening met de tandenborstel enz. en daarna ontbijten. Deze keer had ik voor mijn eigen ontbijt gezorgd, mede doordat het zondag was en zo was ik onderweg verzekerd van een tussenhapje.

Deze etappe was weer vrij licht en ging nog meer dan de vorige langs de auto-/snelweg. De druivenvelden kom je nu zo goed als niet meer tegen, deze hebben plaats gemaakt voor bijna zo ver je kunt zien graanvelden.
Niet echt opwindend om over te schrijven, ook niet veel mooie dingen te zien onderweg.

Ik wil ook iedereen die reacties geeft op mijn verhalen hartelijk bedanken, ik lees ze allemaal en met veel plezier. Ik hoop dat jullie begrijpen dat ik geen antwoord geef maar geniet er wel van, blijf ze dus a.u.b. schrijven.

Welterusten voor straks en tot morgen.

Reacties

Reacties

Clary

Hé doorzetter,

Niet om het een of ander, maar hoe moet ik dat lezen: "nu heb ik alleen op het bed geslapen?" Dat geeft een mens wel te denken.
Het is dat ik je ken, maar anders.... ;-)

XXXX

fatima

hallo oom ,
een heel goede morgen zou ik zegen , ik ben blij dat je van die plaats al weg bent , want met zo een knappe oom wie weet woord er iemand verlieft op je en dan hebben we geen kippen aan het kakelen maar wel de geiten aan het dansen , hihihihihihi
gaat zo lekker door
dike kussssss , ook van mijn moeder die zit naast me nu .

Marisca

Mooi verhaal van de kip en de haan!
En ik moet zeggen, u bent een trouwe schrijver van alle etappes. Complimenten daarvoor! Ik lees het met veel plezier!

X

gonny

Goedemiddag Nico,

Alleen op het bed geslapen??????? Het is natuurlijk "none of my business" maar toch....!

Leuk verhaal van de kippen en de haan. De haan is een nationaal symbool van Portugal, toch eens uitzoeken waar die voor staat! Het zou grappig zijn als het een soort gelijk verhaal is.

Ik wens je weer een goede en gezellige "etappe" toe met de steun van alle mooie dingen en dieren om je heen.

Hasta la pasta.

Ben.

Nico ik geniet elke dag van je verhalen je weet ik heb ook wat meegemaakt ,maar dit slaat alles!fantastisch
en doorgaan he,ik hoor niets meer over je knie.
groet en goede reis toegewenst Ben

Wilma

Hoi Nico,

Even een berichtje van mij. Voordat je weg ging hebben wij elkaar nog even gesproken, en toen dacht ik toch dat je zei dat je niet zo goed was in verhalen schrijven. Nou, mijn complimenten hoor, harstikke goed.
Vanmiddag nog even met Clary gesproken, ik had gelijk een nieuw plantje, want ze ging er heerlijk bij zitten, met haar kont in de bloemenbak. We hebben het natuurlijk ook nog even over jou gehad, positief hoor. Blijf lekker doorlopen en af en toe even zingen,
1-2-3-4-5-6-7
zo gaat ie goed
zo gaat ie beter
alweer een kilometer.

Groetjes

lucia

lieve nico! ja, ook wij lezen je verhalen met veel plezier hoor. Zei het achterstallig, ik heb alle 10 de etappes in 1 keer gelezen. Ik vind het heel knap dat je zoveel km in een dag kan lopen. Hopelijk gaat je knie beter. Ik begrijp hoe dat voelt, had ook last met het Pieterpad (wat natuurlijk in het niets valt bij jouw grote tocht). Je verhalen zijn leuk om te lezen en werken, na die van Clary, wel heel aanstekelijk hoor! Maar....wij maken eerst maar het Pieterpad af. Wie weet vervolgen we dat nog wel eens in Spanje. Succes verder, we volgen je graag. Kus!

Clary

Hé meneer de schrijvert,
Ben nog vergeten te zeggen dat je dat verhaal over de kip en de haan zo lekker smeuïg heb verteld. Heb ik van genoten! Heb vandaag weer een aantal mensen gesproken die diep onder de indruk zijn van je schrijfstijl. Ze hóren het je zeggen! En jij maar vertellen dat we wat schrijven betreft niet al te veel hoefden te verwachten! Nou, je hebt iedereen positief verrast!
Ga zo door.

Liefs,
XXXX

Rebecca

Hi, hi wat grappig zeg! Het is aangenaam op te merken dat je na een "goed" telefonisch gesprek met tante Clary niets meer schrijft over je knie.....
Ben je bang dat je billenkoek krijgt als je thuis komt???
Hoop dat ik ongelijk heb en dat je gewoon niets meer meldt, omdat het gewoon echt beter gaat!

Zoals iedereen kijk ik steeds uit naar je stukjes en leef ik erg met je mee.
Gelukkig blijven de blaren weg en komens ze nu niet op andere plaatsen door toedoen van dunne matrasjes.

Volgens mij smaken de drankjes en de hapjes tijdens el camino 1000x beter dan normaal of heb ik het mis?
Ik zou daar zo vreselijk naar uitkijken tijdens zo'n wandeling ...............

Zet hem op en ik begrijp dat je door wilt lopen maar wees niet te gretig de kmtertjes lopen echt niet weg!

Dikke knuffel en tot gauw.
xxx
Rebecca

Monique

Hee Oompt,

Leuk verhaal. Ik ga je opgeven voor Libelle, je kunt zo een column vullen!

Ik hoop dat je blijft genieten van je reis.

Liefs,

Monique

Lyda

Hoi Nico,
Na een weekje afwezigheid je verhalen met veel plezier gelezen, geweldig leuk en boeiend geschreven en vooral fijn dat je zo van de natuur kan genieten en wat betreft de hapjes en drankjes lukt dat ook heel goed zo te horen, houden zo Nico, ga zo door, je redt het.
Liefs van Lyda

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!