Nico van St Jean Pied du Port naar Santiago de Compostela

Rustdag in Burgos

Vandaag maar een rustdag ingelast en een beetje banjeren door de stad.
Om 8.00 uur moeten we de albergue uit, ergens koffie drinken en naar het park.
Wat rondgehangen en 's middags 12.00 uur inchecken in de volgende andere splinternieuwe albergue, super de luxe.

Laughing

Samen met de Koreaan Kyeuong Jeon en de 2 Amerikaanse vriendinnen Carry en Sarah gepicknickt in het gras langs de rivier.

Even een overpeinzing:

Ik heb iedereen verteld dat ik een pelgrimstocht ging lopen. Allereerst dacht ik een mooie vakantie, gecombineerd met een bedevaart.
Naarmate de tijd verstreek en de datum naderbij kwam en iedere keer dat ik me meer verdiepte in de tocht, de achtergronden en de verhalen achter Santiago de Compostela, des te meer veranderde mijn visie op de tocht. Nu ben ik inmiddels bijna 2 weken aan het lopen, je ziet dingen om je heen en je ziet hoe anderen ermee omgaan en hoe sommigen zich gedragen.
Je merkt dat je andere verwachtingen had omtrent de kerken langs de camino, dan stel je jezelf de vraag: wanneer voel, ben of kun je jezelf pelgrim noemen?

Ben je een Pelgrim als je de route hebt afgelegd alleen of met meerderen?
Ben je een Pelgrim als je het volbrengt en sober leeft?
Ben je een Pelgrim als je de route loopt en kan mediteren?
Ben je een Pelgrim als je de route loopt en je anderen helpt?
Ben je een Pelgrim als je de route loopt en er volop van geniet?
Ben je een Pelgrim als je de route aflegt en je jezelf beperkingen oplegt?
Of ben je een Pelgrim als je al het hierboven genoemd doet?
Wanneer mag ik mezelf een pelgrim noemen?

Ik ben er voor mezelf zeker nog niet uit of til ik hier te zwaar aan, in ieder geval zwaarder dat toen ik er aan begon.

Undecided

Tot morgen.

Reacties

Reacties

fatima

ik denk oom dat je pelgrim ben op de moment dat je er met de gevoel kwam om dat te doen , want je hart en gevoel wouden dat je het tocht deed ,dus van af dat moment ben jij een pelgrim .
voor mijn in ieder geval wel .

kusssss fatima

Rebecca

Bijzonder hoe je zes manieren omschrijft over wanneer je jezelf een pelgrim mag noemen.

Volgens mij is dat per persoon een andere definitie.
Het feit dat je de wandeling tot Santiago de Compostela aflegt maakt jou een Pelgrim. Alles met je eigen beentjes (geen taxi's/bussen/treinritjes)!

Verder mag je voor jezelf de eisen stellen die je maar wilt. Dat maakt jou uniek.
Het is waar je zelf in wilt geloven en dat bepaalt ieder uiteindelijk voor zich.

Je bent en blijft een pelgrim, want je bent aan de tocht begonnen en wat voor een soort pelgrim je van jezelf maakt dat hoor ik als je terug bent goed!

Beso y no te calientes el tarro........
Rebecca

Erwin

Hee 'ome' Nico,

direct reagerend op je vraag: Wanneer ben je een pelgrim? 'mijn' antwoord. Waarom wil je een pelgrim zijn? Daarin sluikt het antwoord.
Van Dale, het Nederlandse woordenboek, geeft alleen aan bedevaartgander. Dat behoeft geen nadere uitleg, die kwalificatie is aanwezig.
Voor mij zou het betekenen: een inkeer in jezelf krijgen en jouw omgeving, in devotie, en door diep te gaan.
Ik bewonder je reis, je zeer prettig leesbare verslagen èn de inhoud. Onderschat jezelf niet. En geniet, van alle dingen die de aarde je brengt, overwin je verdriet en zie wat dit alles ons brengt. Ik wens je een goede pelgrimage en ga snel verder lezen!

Groet, en kus, Erwin

Lyda

Hoi Nico,
Wat geweldig dat jij deze tocht zo overpeinst, het doet echt iets met je zo te horen en wat lees ik toch graag je verhalen, je kan wel schrijver worden. Nico, ga zo door en voor mij ben jij een echte pelgrim. Ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal. Liefs van Lyda.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!